معایب استفاده از ظروف پلاستیکی و فومی
ژانویه 6, 2020

آلومینیوم چیست؟

آلومینیوم فلزی است که به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارد و ما به صورت طبیعی از طریق هوا، آب، زمین و سنگ در معرض آن قرار می گیریم. آلومینیوم از سنگ معدن بوکسیت قرمز تهیه می شود و به صورت محاوره ای با عنوان آلومینیوم نیز شناخته می شود. این فلز با عنصر شیمیایی شماره 13 (Al) تعریف می شود و نوعی فلز نرم به شمار می رود. نام آلومینیوم از ریشه ی لاتین “alumen” گرفته شده است و این ماده معدنی از دوران باستان مورد توجه بوده است تا این که در سال 1827 یک شیمیدان آلمانی با نام فردریش وولر، ماده آلومینیومی خالص را که امروزه در بسیاری از محصولات روزمره به کاررفته و از جمله ی معروفترین آن ها ظروف یکبار مصرف آلومینیومی است به دنیا معرفی کرد.

خواص اصلی آلومینیوم

تقاضا برای محصولاتی که به واسطه ی آلومینیوم تهیه می شوند و یا حتی ترکیبی از آن هستند هر روزه رو به افزایش است. با رشد جمعیت جهان و افزایش قدرت خرید آلومینیوم توانسته است جایگیزین خوبی برای دیگر باشد و ترکیبی منحصر به فرد را با دیگر مواد به وجود آورد. این ماده معدنی منحصر به فرد امروه توانسته است در صنعت حمل و نقل به عنوان آلیاژی محبوب به راحتی جایگزین فولاد شود و همچنین در لوازم جانبی رومزه ما چون تلفن های هوشمند، ظروف نگهداری غذا، ظروف آشپزخانه و یا حتی بسته بندی داروها نیز مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به خواص کلی این فلز منحصر به فرد اشاره می کنیم.

سبکی

آلومینیوم فلزی بسیار سبک با چگالی خاص 7/2 گرم در سانتی متر مکعب است و وزن آن حدود یک سوم فولاد و یا مس می تواند باشد.

مقاومت مکانیکی

آلومینیوم عمدتا به صورت یک آلیاژ مورد استفاده قرار می گیرد که ماده ی اصلی آن آلومینیوم است وعناصر دیگر قادر به نمایندگی از 15% وزن آن هستند. آلومینیوم به راحتی می تواند جایگزین فلزات دیگری چون فولاد شود و به عنوان مثال یک کیلوگرم آلومینیوم می تواند به راحتی جایگزین دو کیلوگرم فولاد در صنعت خودرو سازی شود. ن آن

مقاومت در برابر خوردگی

آلومینیوم به صورت طبیعی یک لایه اکسید از خود تولید می کند که می تواند از آن در برابر خوردگی ها محافظت کند و به عنوان سپر محافظ عمل کند. همچنین انواع مختلفی از سطوح محافظ چون آنودالیز کردن و یا لاک زدن وجود دارد که می توانند در داشتن مقاومت بالاتر به آلومینیوم کمک کنند.

رسانای حرارتی و برقی

آلومینیوم رسانایی کارآمد برای برق و گرما می تواند باشد. به همین دلیل در اغلب موارد برای تخلیه هوای گرم در سیستم های خنک کننده هوا و یا تهویه هوا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به دلیل سبک بودن آلومینیوم نسب به مس می تواند به عنوان رسانایی کارآمد در انتقال برق با ولتاژ بالا در مسافت های طولانی به خوبی عمل کند.

انعطاف پذیری

با آلومینیوم می توان به راحتی در دمای پایین کار کرد و بدون شکستن به آن تغییر شکل داد و شاهد به وجود آمدن اشکال مختلفی در آن باشیم. این فلز می تواند بعد از قرار گرفتن در معرض یک نیرو یا ضربه دوباره به حالت اولیه ی خود باز گردد و در ساخت محصولاتی به انعطاف پذیری و استحکام بالا مورد استفاده قرار گیرد.

بازیافت

آلومینیوم به صورت صد در صدی قابل بازیافت است، بدون آن که خواص آن تخریب شود. بازیافت آلومینیوم نیاز به انرژی کمی دارد و فقط 5 درصد از از میزان انرژی مصرف شده برای تولید فلز اولیه می تواند در بازیافت آلومینیوم مورد استفاده قرار گیرد.

ضد آب و اثر مانع

آلومینیوم فلزی ضد آب است و حتی در ضخامت های بسیار کم نیز می تواند به صورت کاملا ضد آب عمل کند. این فلز اجازه ی ورود نور، میکروارگانیسم ها و یا بو نمی دهد. همچنین آلومینیوم هیچ بو و یا طعم و مزه ای را رها نمی کند از آن می توان به عنوان عنصری مطلوب برای ظروف بسته بندی غذا و یا دارو استفاده کرد.

بازتابنده

آلومینیوم بازتاب بسیار مطلوبی از نور و گرما را با خود به همراه دارد که می تواند به عنوان یک ماده ی ایده آل در تجهیزات نورپردازی و یا پتوهای نجات برای حفظ دمای بدن مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از آلومینیوم در زندگی روزمره ما

آلومینیوم در بسیاری از لوازمی که ما به صورت روزمره از آن ها استفاده می کنیم یافت می شود، از ظروف آشپزخانه و یکبار مصرف غذاها گرفته تا تاسیسات برقی و غیره. به طور خلاصه آلومینیوم در هر چیزی که نیاز به کم کردن وزن آن باشد در کنار حفظ مقاومت اولیه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *